Sunday, November 20, 2011

Beratnya ujian

astaghfirullah, ujian apakah ini..
ya Allah, dahsyatnya situasi yang Engkau berikan..
astaghfirullahala'zim, adakah dosa aku tersangat menggunung, hingga Engkau berikan ujian sebegini utk Engkau ratakan gunung dosaku T__T

sejak seminggu dua ini, demikianlah bisikan hati.. Allah, Allah..
memang Engkau mahu menguji pergantungan ku padaMu.
pergantungan secara total. tiada sahabat, tiada ukhwah, tiada manusia. Apatah lagi gurauan, teguran, concern, tanya kabar.. Tapi husnuzhon ku untuk sahabat yang tinggi iman ini mendoakan ku, tiada putus. There must be a reason behind this.. Tapi hati lemah ini sudah rapuh, sudah longlai untuk bersangka baik...

Ya Alllah, aku sudah berusaha memperbaiki keadaan. Apakah ini datang dari kelemahan ku? dari buruknya akhlakku? dari banyaknya dosaku? dari hinanya diriku untuk memegang title sahabat? Allah..Allah, tiada lagi daya upaya ku untuk bersangka baik utk manusia.. Aku hanya bersangka baik keatas Mu yaAllah..yang tiada cacat cela dalam setiap pengaturan. Doaku tiada putus untuk hatiku, dan hatinya.. Untuk kumaafkan dan kulupakan, sangat perit. Dalam keperitan redha akan ujian ini, aku serahkan perhitungan itu kepadaMu, kerana hanya Engkau yang layak menghakimi - sedang aku tiada pengetahuan untuk memberi sebarang keputusan. Ada kalanya, peritnya dunia ini menjadikan aku mahu pergi kepadaMu, sedang aku lupa, aku masih perlu beribadat lagi kepadaMu, aku masih lagi mahu beramal, aku masih ada dosa untuk dibersihkan, aku masih mahu menyumbang kepada agamaMu.. agar dapat aku kecapi syurgaMu yang indah.

Namun ya Allah, peritnya hati ini.. tiada aku mahu kehitaman ini, mahupun kekelabuan perasaan.. aku mahu jernih, sinar berlian dalam hati ini, baik kepadaMu juga kepada manusia ciptaanMu..susahnya mendidik hati supaya crystal clear dari detikkan buruk, dari emosi negatif, dari benci..
sungguh ya Allah tolong selesaikan hal ini..tiada daya dan upayaku mengatasi ini tanpa pertolonganMu.. selama 2 minggu aku hanya berlagak cool dengan manusia~~ sedang hanya kepadaMu aku menangis. Allah, Allah..please guide me thru this, help me thru this..tarbiyah Mu maha hebat. semoga natijahnya, hati dan akhlak yang baik juga~

astaghfirullahal'azim..

No comments:

Post a Comment