Friday, October 7, 2011

Ibrah dari Secubit Kisah Nabi Musa

Hari Isnin lepas amat sibuk. Hari yang pada mulanya dijadualkan hanya ada 1 lecture di waktu tengah hari (pagi memang pastinya di hospital) end-up sampai saya terpaksa jama' lunch dan dinner pada pkul 6pm, itupun dengan pisang goreng. Subhanallah Dia sebaik-baik perancang. Balasan untuk saya yang malas dan beralasan utk puasa. T__T

Meeting study group sudah mencecah 2jam, 
'Kita lama lagi ke nk bincang?'
'Sikit lagi kak'

5min kemudian, hp sudah 2x vibrate-
'Dah kena panggil ke kak?'
'ha'ah, agaklaa..'
'ok2, kita speed up sket'


Alhamdulillah, groupmate yang memahami, 2min kemudian saya bergegas solat asar seterusnya ke meeting yang lain

Tapi mesej tadi berbunyi:
'Akak, minggu lepas saya ada pesan akak utk bg amanat kan, kasi terbakar sket sahabat2 kita ni'
Astaghfirullah, lagi 15 minit meeting << Bisik hati kecil.
'Alamak, seryes akak terlupa. Pengisian apa2 pun xpela eh, kalau tak terbakar, awak tambah2 la bagi terbakar'
'Xpe2, kita usaha, selebihnya doa.'

Allahurabbi, minda yang masih belum tukar channel dr academic pressure, ditambah dengan perut yang super lapar, belum solat asar, tiba2 perlu fikirkan pengisian pula.. Adoi.. Allah, permudahkanlah. Lapangkanlah mindaku bagi memikirkan peringatan buat sahabat2 ku ini..

Alhamdulillah, Dia mendengar doa, dan menyusun masaku dengan cantik sekali. Diilhamkan ku ibrah daripada ayat Quran mengenai kisah nabi Musa. Taha: bermula dari ayat 9 sehingga 98, merupakan kisah nabi Musa. Namun, utk pengajaran kali ni, saya suka utk menulis tentang pada permulaan nabi Musa mendapat wahyu.


Kisah ini dimulakan apabila nabi Musa bersama isterinya puteri nabi Syuaib bermusafir, untuk kembali ke Mesir setelah sekian lama meninggalkan tempat kelahiran. Dalam perjalanan nabi Musa mendapat wahyu dan mukjizat seperti yang diceritakan dalam ayat 9-23.


Setelah Allah memperkenalkan diriNya kepada Musa dan dipertunjukkan mukjizat buat Musa, Allah memerintahkan nabi Musa menghadap Fir'aun- iaitu pemerintah Mesir ketika itu.


ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُ ۥ طَغَىٰ (٢٤
 Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas.

Nabi Musa yang terkenal dengan kekuatannya- yang dapat membunuh hanya dengan sekali tumbukan, menerima perintah Tuhannya dengan doa penuh pengharapan;-

 قَالَ رَبِّ ٱشۡرَحۡ لِى صَدۡرِى (٢٥) وَيَسِّرۡ لِىٓ أَمۡرِى (٢٦) وَٱحۡلُلۡ عُقۡدَةً۬ مِّن لِّسَانِى (٢٧) يَفۡقَهُواْ قَوۡلِى (٢٨
Nabi Musa berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; (25) Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; (26) Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, (27) Supaya mereka faham perkataanku; (28)

Pengajaran disini yang boleh untuk kita peroleh terutamanya dalam konteks dakwah adalah;-

1) Ianya bermula dengan pengenalan kepada Allah. Sedangkan Allah- tuhan yang berkuasa memegang hati, juga memulakan perintahnya dengan memperkenalkan dirinya, memberikan bukti kepada hambaNya supaya teguh keyakinan- kemudian baru diberikan tugas utk berdakwah dan menjadi khalifah. 
Jadi untuk kita para pendakwah, kita sendiri perlu betul2 kenal dengan pencipta kita; baik dari sudut ilmu mahupun hubungan dengan Allah. Begitu juga dalam menyampaikan Islam, perlu perkenalkan dahulu, siapakah Allah itu dan bagaimana sifatnya dan perkuatkan keyakinan dengan bukti2 dan tanda2 kekuasaanNya..

2) Sekuat manapun seseorang hamba, dia tetap perlu meminta dan meletakkan pengharapan yang tinggi. Samaada sebelum, semasa mahupun selepas berusaha! Nabi Musa yg sememangnya seorang lelaki gagah pun berdoa sebegitu kerdil minta dilapangkan dada, apatah lagi kita dalam kita yang memang kerdil? Sering kita terlupa untuk berdoa sebelum kita melakukan sesuatu usaha dakwah. Berdoalah sesungguh hati, letakkan pengharapan yang total kepada Allah dalam setiap usaha.

Mari kita lihat pula isi kandungan doa nabi Musa... Apakah signifikan isi kandungan doa yang disebutkan nabi Musa?

to be continue...=)


No comments:

Post a Comment